Kutsume kasutama kultuurilise mitmekesisuse tunnikavade kogumikku

Meie sihtasutus algatas haridusasutustele ja kogukondadele kultuurilise mitmekesisuse tunnikavade koostamise 2024. aastal, et mulluse teema-aasta raames pöörata avalikkuse laiemat tähelepanu Eesti kultuuririkkusele: teadvustada ja mõtestada ühiskonna mitmekesisust, tuua haridusteemadesse mitmekultuurilisuse erinevate tahkude käsitlemist ja seeläbi senisest enam sidustada kultuuriliselt ja etniliselt erinevaid kogukondi Eestis. Õppekavade koostajaks sai valitud MTÜ Mondo, kes keskendub oma tegevustes just hariduse ja tervise, toimetuleku, keskkonna ja digivõimekuse programmidele partnerriikides ning maailmaharidusele Eestis.

MIDA TUNNIKAVADE JÄRGI ÕPITAKSE

Palusime siinkohal õppekavadest lähemalt rääkida meie headel koostööpartneritel Mondost ning meie küsimustele olid lahkesti nõus vastama Maria Sakarias, Kätlin Jürna ja Tiina Tubli

Kultuuriline mitmekesisus on väärtus, mis avaldub väga erinevates aspektides. Milliseid aspekte kogumikus avate?
Tiina: Kogumik avab ukse identiteetide mitmekesisusele ja võimaldab seeläbi iseennast selles mitmetahulises maailmas mõtestada ja leida. Käsitleme kogumik seega nt keelte, rahvuste ja kultuuriliste eripärade küllust. 
Maria: lisaks neile teemadele proovisime avada ka vähem tuttavaid mitmekesisuse nurki – näiteks tutvustavad tunnikavad mitmikidentiteedi mõistet ja ilunorme erinevates kultuurides. Tahtsime anda edasi, et kultuuriline mitmekesisus ei puuduta ainult silmaga nähtavaid erinevusi, vaid sisaldab endas ka väärtushinnanguid, hoiakuid ja enesetaju.

Miks need aspektid ja kultuuriline mitmekesisus tervikuna väärivad tähelepanu ka meie koolihariduses? 
Tiina: Traditsioonilises klassiruumis on oluline luua ruumi ka maailma ja meid ümbritseva mõtestamiseks ja selleks saab kasutada just sedasorti autentseid materjale, mis võimaldavad mõelda oma piiridest ja ruumist kaugemale ja/või vastupidi vaadelda meie kodust justkui ühetaolist ruumi läbi mitmekuluutrilisuse prillide – mida on selles sarnases ikkagi erinevat ja kuidas seda märgata?
Maria: Kui noored oskavad näha ja mõtestada varjatumaid erinevusi ja neid mitmekesisuse kihte, mida pealtnäha ühtlases keskkonnas muidu kergesti tähele ei pane, kasvavad nad avarama maailmapildiga inimesteks, kes suudavad hinnata nii sarnasusi kui ka erinevusi. 

Mis kasu saavad õpilased, kes sellistes tundides kaasa teevad?
Kätlin: Mitmekesisust toetavates tundides osalemine aitab õpilastel avastada maailma ja iseennast. Tegevused toetavad empaatia ja avatud mõtlemise arendamist – need oskused aitavad meie noortel ka hiljem tulevikus mitmekultuurilises ühiskonnas toime tulla. Lisaks saavad sellistes tundides tunda ennast turvaliselt kõik õpilased, hoolimata oma taustast. 
Tiina: Metoodiliselt sisaldavad kõik tunnikavad aktiivõppe meetodeid, kus õpilased ise saavad kas infot otsides, probleemülesandeid lahendades või rolle läbi mängides mõtestada lahti mitmekultuurilisuse eri tahkudega seotud küsimusi. 

Mis osas on tunnikavad õpetajatele toeks? 
Tiina: Tunnikavu luues keskendusime sellele, et õpetaja saaks tunnikava läbi viia võimalikult väikese ettevalmistusega ning seda oleks lihtne samm-sammult klassiga läbi teha. Eraldi on kujundatud ka töölehed, mida tunniraames välja printida või õpilastele jagada. Tõsi, tunnikavad on esmapilgul mahukad, aga õpetaja saab seejuures otsustada, mida ja kui palju klassiga läbi teha, st diferentseerida vastavalt oma õpilastele.
Maria: Proovisime pakkuda võimalikult palju küsimusi ja arutelukohti, et tunni sisu saaks hästi siduda õpilaste isiklike kogemuste ja ühiskondlike teemadega. Me ei näe, et õpetaja peab olema kõigis teemades ekspert, vaid pigem see usaldusväärne täiskasvanu, kes julgeb käsitleda ka tundlikke teemasid, näitab oma avatud hoiakuga eeskuju ning aitab lastel ja noortel oma küsimustele tasapisi vastuseid otsida. 

Olete teinud kogumiku abil juba mitmeid tunde. Mis vastukaja on need kohtumised õpilaste ja õpetajatega andnud?
Tiina: Viimane kohtumine õpetajatega (kus proovisime läbi tunnikava nimega “Aga kui mind on kaks?”)  andis kinnitust, et inimeste lugudega tutvumine ja nende analüüsimine võimaldab ikka ja jälle näha selles kirjus maailmas uusi tahke. See oskus maailma mitmekesisust tunnetada ja näha ei ole miski, mida me koolis selgeks saame, aga mida läbi nende tunnikavade treenime justkui “lihast”, et siis tulevikus olla valmis end maailmale avama.

Kogumik sisaldab häid nippe ja ülesandeid, mida on ilmselt võimalik kasutada ka huvihariduses või meeskonnatöös. Mis nippe ja ülesandeid soovitate meile kõigile?
Tiina: Minu isiklik lemmik on kava nimega “Sidruni lugu”. Väga oluline meeldetuletus meile kõigile, kui oluline on teineteise tundmine, et luua tähenduslikke sidemeid. 
Maria: Soovitaksin ka tegevust “Mina, (maailma)kodanik”, mille hulgas on kultuurilise jäämäe mudeli kasutamist. See aitab mõista, kuidas nähtavate või varjatud kultuurilised elemendid mõjutavad meie suhtlemist ja koostööd.

MIKS ON TUNNIKAVAD OLULISED LÕIMUMISE SEISUKOHALT

Integratsiooni Sihtasutuse kultuurilise mitmekesisuse projektijuhi Ave Härsingu sõnul on Eesti ühiskond lühikese aja jooksul olulisel määral mitmekesistunud. „Tänased noored puutuvad mitmekultuurilisuse ja maailmahariduslike teemadega kokku palju varem ja aktiivsemalt kui eelnevad põlvkonnad, mis tingibki vajaduse luua tõenduspõhine tugimaterjal õpetajale, et noorte teadlikkust kultuurilisest mitmekesisusest sihipäraselt kujundada,“ märkis Härsing. 

„Kultuurilise mitmekesisuse tunnikavad on oluline hariduslik materjal ühiskonna lõimumise mõtestamisel, mis kujundab noortes avatumat ja sallivamat maailmavaadet ja aitab õpetajaid selles õppeprotsessi juhtida. Eesti noori aitab valminud materjal ette valmistada eluks üha mitmekultuurilisemas ühiskonnas, kus erinevuste mõistmine ja austamine on olulised väärtused. Erinevuste hindamine, kultuuridevaheline tundlikkus ja mitmekesisuses rikkuse nägemine soodustavad sotsiaalset sidusust ja vähendavad kultuuridevahelisi pingeid,“ ütles Härsing.

Õppekavasid saavad kõik huvilised tasuta alla laadida kas Integratsiooni Sihtasutuse kodulehelt aadressil: Kultuurilise mitmekesisuse tunnikavade kogumik | Integratsiooni Sihtasutus või MTÜ Mondo kodulehelt: Kultuurilise mitmekesisuse tunnikavade kogumik – Maailmakool

Maikuus tähistatakse Eestis ja kogu Euroopas mitmekesisuse kuud, mis tipneb 14. mail toimuva mitmekesisuse päevaga. Päeva ja kuu eesmärgiks on märgata ja väärtustada iga inimese tähtsust ja erakordsust nii töökeskkonnas kui ühiskonnas laiemalt. 

Fotod: MTÜ Mondo